Ressenya de la sessió: “PREMS i PROMS. Experiència i resultats del pacient de salut.”
El passat dijous 16/03/2023, la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA), va realitzar el webinar: PREMS i PROMS. Experiència i resultats del pacient de salut.
La sessió va ser conduïda per Elisabet González, Secretària de la Junta de la SCQA i Direcció de Qualitat i Seguretat del Pacient del Consorci Sanitari de Terrassa, tot presentant presentant les àrees generals que contribueixen a la qualitat assistencial, com la percepció de les persones, la seguretat clínica i l’efectivitat dels nostres processos. (presentació)
Com a primera ponent, vam escoltar a Elisenda Serra, Directora de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del Servei Català de la Salut, amb la ponència L’experiència de Pacient al CatSalut. Durant aquesta sessió es va presentar l’experiència de pacient al model sanitari català. Es va definir el terme Patient Reported Experience Measures (PREM), com a l’eïna que ens permet saber “què” va passar en una interacció pacient i sistema de salut, així “com” va ser la perspectiva del pacient, i Què volen els pacients?
També es va parlar de les diferències entre satisfacció i experiència, com un aspecte de millora per integrar a les persones en el procés sanitari. Finalment es va presentar el projecte XPLAENSA, i les noves accions de millora que s’implementaran durant aquest any. Es va concloure incidint en que els PREMS, són elements que permeten identificar àrees de millora per establir accions per les persones en els serveis sanitaris a Catalunya. (presentació)
La segona ponent, Montserrat Ferrer com a investigadora sènior al Grup de Recerca en Serveis Sanitaris de l’IMIM i coordinadora del Comitè Científic de BiblioPRO, la biblioteca virtual de qüestionaris PRO (Patient Reported Outcomes), amb la ponència Aplicació dels PROMS a la gestió de la qualitat. En aquesta segona sessió es va explicar que són els Patient Reported Outcomes Measures (PROM), com a una eina que ja porta molts anys i que ens permet informar dels resultats que importen al pacient. Els PROMS han evolucionat amb els temps, i han adquirit un posicionament no només a nivell poblacional i per la investigació, sinó també per la gestió sanitària i pràctica clínica. Els PROMS ens permeten obtenir informació real d’una patologia concreta, respecte a un pacient o una població. Es van presentar diferents iniciatives internacionals com els ICHOM, PROMIS, PARIS o el projecte EUonQoL. (presentació)
Finalment es va obrir un debat i de preguntes entre tots els assistents. La sessió va ser un èxit d’assistència i de participació, parlant del valor addicional que els PREM i PROM ofereixen a l’atenció sanitària.