Ressenya de la sessió: “Passat, present i futur de la Seguretat del Pacient”

El dia 16 de novembre de 2023 va tenir lloc una sessió conjunta entre la Societat Catalana de Qualitat Assistencial i FIDISP titulada “Passat, present i futur de la seguretat del pacient“. La sessió es va emmarcar dins dels actes del X Aniversari de FIDISP. Coneix més:

La sessió es va fer a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears (ACMCB), i va ser retransmesa per streaming (pròximament es disposarà l’accés a la gravació de la mateixa a través d’aquesta Web).  La sessió va consistir en una taula rodona i una conferència de cloenda (Programa)

A la taula, moderada pel Dr. Manel Chanovas, hi van participar interessants i brillants professionals:

Dr. Fermín Roqueta: Evolució de la cultura de la SegPac en els últims 10 anys, amb una anàlisi dels principals estudis, personals i de la bibliografia. Va destacar aspectes amb ampli marge de millora: “ús segur del medicament, el programa de CIR segura, la gestió d’EA greus, la participació dels pacients…” “… i falta de líders compromesos”
Dra. Glòria Oliva, presentant el Pla estratègic de qualitat i Seguretat del Pacient 2023-2027 de Catalunya que inclou: 8 línies estratègiques, 27 objectius estratègics i 136 accions
Sr Juli Climent que ens va parlar sobre Què pot aportar la IA a la seguretat del pacient?, presentant el projecte ASHO-FIDISP per al desenvolupament d’aplicacions per detectar riscos pacient per pacient i en temps real, i exemples d’aplicació de la IA en la pràctica assistencial i en la gestió… amb un emotiu final amb la història de Don Julio “el practicant…”
Dr. Joan Altimiras, que va explicar “Una experiència personal: de farmacèutic a gestor” destacant que les iniciatives de Seguretat del Pacient no són només del sector públic sinó que també existeixen iniciatives molt interessants en el sector privat, llançant, a més, la recomanació d’aprofundir la SP en el sector sociosanitari i geriàtric: assignatura pendent obligada, davant la necessitat assistencial que està creant la major supervivència de la població.
Finalment la jornada va ser clausurada per la Dra Maria Luisa de la Puente, que ens va parlar sobre formació en qualitat assistencial i seguretat del pacient, sense oblidar la seva experiència en l’administració sanitària, destacant que “cal acostar-se i donar suport als professionals assistencials per implicar-los en la millora de la qualitat” “avui dia no es pot treballar en qualitat en un centre sense el lideratge dels professionals assistencials” “es necessistan instruments facilitadors com els sistemes d’informació per millorar resultats” “La formació en qualitat ha d’incloure també competències en lideratge, aspectes legals i noves tecnologies”

Agraïm des de FIDISP tot l’interès mostrat per la sessió i especialment a la SCQA per la col·laboració en el desenvolupament de la mateixa.

 

 

 

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil