Ressenya de la sessió: “Implantació la cultura de la millora contínua a través de Lean Management. Aprenent dels errors però també dels èxits .”

Ja fa uns anys que s’ha iniciat en les institucions sanitàries  la implantació de la filosofia/metodologia Lean en diferents serveis i processos.Se sap que l’exit d’aquesta metodologia depen de molts i variats factors. Per això, i a petició dels nostres socis i sòcies vam convidar a tres centres sanitaris, i a una empresa hotelera,que disposa d’un projecte molt consolidat, per conèixer els elements que segons la seva experiència han influït en aquesta manera d’afrontar la millora contínua.
Vam aprendre amb ells que la metodologia Lean és molt més que una metodologia, és també un canvi de cultura de l’organització i que la peça clau rau en les persones i en els equips.
Va estar una de les sessions de 2023 amb més èxit d’assistència i de participació.

La sessió, va ser conduïda per Ana Álvarez Soto Directora de Processos, Avaluació i Gestió del Coneixement de l’Hospital Universitari de Bellvitge tot exposant les característiques de la metodologia LEAN, utilitzant l’experiència del seu centre, les àrees on s’ha treballat, els resultats mes rellevants i la valoració que del projecte fan els equips responsables . (presentació )

Com a primera ponent, vam escoltar a  Rosa M. Simón Pérez. Directora de Qualitat i Organització del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès,  amb la ponència Transformació Lean, que va presentar com utilitzar la metodologia Lean, per crear una cultura de responsabilitzar les persones a resoldre els problemes, detallant com ho van fer, els factors d’exit i compartint les lliçons apreses. (presentació)

La segona ponent,  Gema Muñoz Gamito Coordinadora de Gestió Clínica i Assistència Basada en Valor (Àrea Qualitat i Seguretat del Pacient) Fundació Assistencial Mútua Terrassa., que va destacar especialment qins han estat els aspectes que han estat generadors de canvi en el seu centre fent referencia a la importància de l’equip, els rols específics, el propòsit, les expectatives, la comunicació i feedback. (presentació)

Ja per finalitzar, vam comptar amb els ponents Cèsar Sancho Rodriguez. CEO i fundador de Nadiria Consulting.i Jose Hernandez Bautista. Global Director of Brand Delivery&Process Improvement en Palladium Hotel Group, que ens van presentar l’aplicacio de la metodología en el sector hoteler.

En acabar es va obrir una espai de debat amb preguntes dels assistents, que podeu recuperar en el video de la sessió.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil