El passat 3 i 4 de novembre, un grup de sòcies i part de la Junta directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) Elisabeth Gonzalez, Gema Muñoz, Gloria Gálvez,  Hortensia Aguado, Maria Luisa de la Puente i Rosa Simon vam assistir i participar, com moderadores i en el Comitè Científic, al 1er Congrés Català de Gestió Clínica i Sanitària, organitzat per la Societat Catalana de Gestió Sanitària.

Sota el lema “Más Valor”, el congrés és va estructurar al voltant de 6 àrees i dues conferències especials. Cada àrea va comptar amb una taula de debat amb un ponent expert en el tema i panelistes que donaven la rèplica, i una taula d’experiències.

Aquest disseny molt encertat, va permetre a les més de 850 persones assistents triar els temes del seu interès i poder participar tant a la taula de debat com a escoltar les experiències presentades.

TAULES DE DEBAT I EXPERIÈNCIES

feu click al títol per a accedir a l’informació de cada taula

blank
Taula 1. L’experiència del pacient com a motor de canvi

Josep Maria Campistol, va explicar el model d’experiència del pacient a l’Hospital Clínic, iniciat l’any 2014. L’any 2019 es va posar en marxa l’espai d’intercanvi d’experiències “ Living lab”, per reflexionar i co-crear solucions amb els pacients, i el següent pas serà la creació d’un observatori d’experiència del pacient per promoure el coneixement al seu entorn.A continuació i moderat el debat per Montse Moharra, van donar la replica David Font, Carlos Molina, Felip Miralles, Georgina Deulofeu i Antoni Tombas.

A la taula d’experiències moderada per Gloria Gálvez, es van presentar tres experiències tecnològiques: els robots assistencials, la prescripció social mitjançant una eina digital i l’ús de la tecnologia per millorar l’experiència en nens amb cardiopaties congènites; i tres assistencials: l’acollida al pacient amb dificultats neurològiques amb un model d’experiència del pacient, la participació ciutadana en el co-disseny de processos assistencials i un model d’experiència del pacient en un gran hospital.

Taula 2. Per un nou marc d’avaluació i contractació de serveis basat en el valor de la salut

Jordi Varela va presentar els resultats dels grups de treball amb propostes operatives del document Per un nou marc d’avaluació i contractació de serveis basat en el valor de la salut” en el que ha col·laborat la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Va destacar la necessitat de que sigui un  model creïble, amb suport de tots els actors del sector, que mostri el camí del valor i de la sostenibilitat, menys burocràcia, basat en la confiança i en la rendició de comptes i no només en el control previ. Moderada la rèplica per Ramon Cunillera i amb els panelistes Gemma Craywinckel, Roser Fernàndez i José Augusto García, es van identificar algunes de les barreres perquè pugui avançar el model: pagament orientat a valor e integració, avançar en els nivells de la meso i macro gestió, activar la Central de Resultats amb independència de gestió, disposar d’un sistema més competitiu, basat en resultats i amb finançament independent, Aquí teniu la presentació i el document.

A la taula d’experiències, moderada per Xavier Bayona es van poder escoltar: el desplegament d’unitats clíniques basades en valor, pagament per resultats per innovació farmacèutica d’alt impacte, atenció al pacient crònic complex, com generar una unitat d’excel·lència en diabetis, l’anàlisi de la factibilitat del pagament per resultats en salut mental a Catalunya i un sistema de mesura d’episodis.

Destaquem la cita de Jordi Varela “Convindria planificar canvis graduals en la contractació de serveis que impliquessin més processos, més mesures de resultats i més transparència”

Taula 3. Competències directives i lideratges professionals basats en l’ètica

Xavier Marcet, ens va deixar missatges molt clars de quines competències són cabdals per exercir un lideratge, suggerint-nos un canvi de paradigma en la concepció del binomi líder/directiu.Liderar és avançar cap a una visió i gestionar la complexitat,el líder ha de trobar un equilibri entre l’ambició i la humilitat i ha de ser un constructor de confiança en l’equip, repartir joc i apoderar, el gran repte és no desmotivar als professionals.La rèplica moderada per Ignasi Riera, va comptar amb Yolanda Lejardi, Maria Jose Ribal i Lorena Molina, que van comentar diverses situacions de gran complexitat que es troben en les seves institucions i l’existència de normes institucionals que son autèntiques barreres pel lideratge i la gestió a curt i mig termini. Aquí teniu lapresentació.

En la taula d’experiències conduïda per Monica Ballester, es van presentar:el lideratge basat en implicació i valors, com tractar la retenció del talent, les expectatives de les noves generacions, el desenvolupament directiu com a palanca de canvi, lideratges orientats a persones, lideratge desenvolupador i l’ètica institucional.

Destaquem la cita de Xavier Marcet “Liderar és servir, no servir-te” “El líder ha de ser un constructor de confiança en l’equip” “El gran repte és no desmotivar als professionals”.

Taula 4. El repte de la transformació digital de les organitzacions

Al debat, Jorge Juan Fernández, va parlar de la transformació digital entesa com a part d’una transformació global en la què s’inclouen canvis no només tecnològics sinó culturals, mediambientals, en maneres de fer i de liderar, fent, entre altres aquesta reflexió: hem de definir cap a on anem i com ho volem fer i treballar en iniciatives que realment aportin valor. A continuació i moderat per Frederic Llordachs, van donar la rèplica Olga Pané, Mireia Sans i Pilar Gonzalez Aquí teniu la presentació.

A la taula d’experiències,moderada per Meritxell Davins,es va destacar el valor que pot aportar a pacients i professionals l’ús de la tecnologia. Des del disseny de centres de comandament a programesque interpreten radiografies, passant per digitalitzacions de mostres d’anatomia patològica, xarxes neuronals, plans de transformació i creació de comunitats digitals de pacients.

Destaquem la cita de Jorge Juan Fernández:“Hemde treballar en iniciatives de transformació digital que realment aportin valor”

Taula 5. La imprescindible integració de serveis per atendre els pacients complexos

Al debat Sarah Reed va explicar com està organitzada l’atenció sanitària i social al Regne Unit, les diferències entre els territoris que la conformen, els camins fets i pendents per dur a terme la reforma, els resultats aconseguits i les lliçons apreses.

En la rèplica, moderada per Aina Plaza, van participar com a panelistes: Oriol Fuertes, Marco Inzitari  i Conxita Barbeta, destacant-les coincidències entre els dos models i els reptes actuals quan a manca de mètodes d’avaluació amb indicadors específics d’efectivitat, les distàncies existents entre salut i serveis socials,específicament aquells que tenen a veure amb els sistemes d’informació que permetin la continuïtat entre els dos sectors . Aquí teniu la presentació.

A la taula d’experiències, vam conèixer com s’està construint la nova Agència d’atenció integrada, quins son els elements clau per a la implementació, les noves tecnologies al domicili, la transformació dels àmbits implicats, les experiències territorials i d’integració social i sanitari.

Destaquem la cita de Sarah Reed: “La fatiga de la integració, potser un efecte secundari perillós de les reformes continues”. “Fins i tot quan el progrés dels canvis son lents, els objectius d’integració segueixen sent dignes”

Taula 6. Les infraestructures dels temps que venen

Patricio Martínez va defensar en la seva ponència com les infraestructures de les organitzacions sanitàries, han de contemplar, a mes de l’estètica i la volumetria tradicionals, les transformacions necessàries per donar resposta als nous requeriments com l’ambulatorització, l’atenció virtual, el treball en equip multidisciplinari, la seguretat, el confort, sense oblidar els requeriments de l’emergència climàtica. Moderat el debat per Manel del Castillo, va estar acompanyat per Marti Ballart, Alba Brugués i Albert de Pineda.

Com experiències i moderat per Maria Luisa de la Puente, vàrem poder veure exemples de com es poden reconstruir espais de forma imaginativa per facilitar el confort e intimitat de pacients o per millorar la informació donada a les consultes, estratègies per disminuir la contaminació ambiental que provoquen els nostre serveis, la metodologia de codisseny amb pacients,  la possibilitat de implantar sensors per conèixer la situació ambiental en temps real i, com estan creixent les infraestructures polivalents més adaptables i flexibles a les necessitats canviants.

Destaquem la cita de Patricio Martínez “Les infraestructures de les organitzacions sanitàries, han de contemplar, a més de la estètica i la volumetria, els requeriments dels nous serveis, sense oblidar l’emergència climàtica”

DOS CONFERÈNCIES ESPECIALS

Els reptes de la societat actual

Va tancar la primera jornada, Genís Roca, arqueòleg i expert en interpretació dels canvis tecnològics amb una reflexió pedagògica, gran positivitat i bon humor. Al crit de “Cal canviar l’enfoc”, va repassar en pocs minuts els últims 50 anys de la transformació digital, fins arribar a la realitat actual, preguntant i responen alhora, si estem disposat a fer les coses d’una altra manera. Va situar el moment actual, compartint exemples en l’entorn salut, al voltant de serveis personalitzats basats en dades i en temps real que ja estan disponibles. La presentació va deixar algunes imatges per recordar. Aquí teniu la presentació

Destaquem la cita de Genis Roca “De no em trobo bé, trucaré al metge, a m’ha trucat el metge i diu que no em trobaré bé”

Aprimar organigrames i promoure equips autogestionats

La Conferència Especial de tancament va anar a càrrec de Pim de Morree, cofundador de Corporate Rebels, un grup de joves entusiastes que al 2016 es van llançar a analitzar les organitzacions més innovadores del planeta amb la missió d’aprendre d’elles i així poder ajudar a evolucionar d’altres, convertint-les en llocs on els treballadors fossin més feliços i alhora més productius. El seu discurs ens va aportar una experiència plena d’entusiasme, per impulsar una transformació a les nostres organitzacions sanitàries, així com per abordar el canvi en petites etapes i de forma progressiva a totes les àrees de la organització. Aquí teniu les presentacions

Destaquem la cita de Pim de Morree “Abordar el canvi en petites etapes i de forma progressiva a totes les àrees de l’organització”. “El mon necessita més rebels” “Fer la feina més divertida” 

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil