Ressenya de la sessió “Atenció sanitària basada en valor (VBHC) Llums i ombres”
La Societat Catalana de Qualitat Assistencial, amb el suport tècnic de l’Acadèmia, va realitzat el 21d’abril una sessió de treball en format híbrid, presencial a l’Acadèmia i en línia a través de la plataforma corporativa que portava com a títol: Atenció sanitària basada en valor (VBHC) Llums i ombres.
L’objectiu de la sessió era compartir amb els interessats, com l’atenció sanitària basada en valor és reconeguda a dia d’avui, com una gran promesa per millorar els resultats en salut i fer sostenible el sistema sanitari, presentant les experiències d’implementació en diferents països d’Europa des de la perspectiva dels proveïdors de salut, quins punts han identificat com facilitadors i barreres i com creuen que evolucionarà aquesta teoria.
La sessió, en anglès i castellà, va estar conduïda per la Dra. YolimaCossio, Metge preventivista. Directora de Sistemes de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona i vocal de la Junta Directiva de la SCQA, que va introduir els conceptes de valor i la transformació que suposa l’atenció basada en valor en el sistema, i els països que conformen TheEuropean University Hospital Alliance (EUHA) del que es membre i als ponents convidats. (veure document 1)
En primer lloc vam escoltar al Dr. Jørgen Schøler Christiansen, (director mèdic de la University Hospital Aarhus i referent de VBHC en Dinamarca), que ens va explicar com el sistema danès, gràcies a l’experiència en gestió de dades i digitalització sanitària, s’ha reformat des de 2017 amb 8 objectius centrats en el valor pel pacient i amb sistemes de pagament on l’1% varia segons l’ indicador de valor i com encara queda camí per recórrer en establir unitats de pràctica clínica integrada i compartir sistemes de pagament per procés entre hospital, primària i sociosanitari. (veure document 2)
Per part dels Països Baixos la Dra. Linetta Koppert (Cirurgiana oncòloga i epidemiòloga en l’Hospital Universitari Erasmus MC Rotterdam), va explicar la implementació de VBHC en el procés d’atenció de pacients amb càncer de mama en el seu hospital i com aquesta visió ha servit per millorar els resultats en els pacients i en la coordinació de l’atenció, aixi com per inspirar altres iniciatives “Bottom Up” com ha estat la creació d’un observatori de resultats de salut emmarcat enel projecte IMI H₂O (Health Outcomes Observatori) (veure document 3)