Avui és el Dia Nacional del Trasplantament, una jornada per reconèixer la importància de la donació d’òrgans i posar en valor la qualitat assistencial que fa possible cada trasplantament.

Catalunya és un referent mundial en trasplantaments gràcies a la combinació de solidaritat, innovació i un sistema sanitari d’excel·lència. Darrere de cada intervenció hi ha donants i famílies generoses, i també professionals sanitaris altament especialitzats, tecnologia avançada i una coordinació impecable entre hospitals.

Cada donant, pot ajudar a 8 persones. Cada trasplantament no només salva una vida, sinó que també representa el compromís col·lectiu per garantir una atenció sanitària de primer nivell. Sense donants no hi ha trasplantaments, però sense professionals qualificats i una xarxa assistencial eficient, tampoc seria possible.

Avui és un bon dia per reflexionar sobre la importància de la donació i reconèixer la feina de tots els qui fan possible aquest gran acte de vida i esperança.

 

Recentment, es va presentar el balanç de resultats d’activitat de donació i trasplantaments d’òrgans, teixits i  cèl·lules de l’any 2024 a Catalunya. Et deixem l’enllaç per si ho vols consultar  https://trasplantaments.gencat.cat/ca/detall/noticia/1.300-vides-recuperades-a-Catalunya-lany-2024-gracies-a-la-donacio-dorgans
Aquí et deixem 5 idees com a resum:

 

1. Més de 1.300 trasplantaments realitzats a Catalunya al 2024

Més de 1.300 trasplantaments realitzats el 2024 a Catalunya són la prova d’un sistema sanitari robust i compromès amb la vida. Aquesta fita no seria possible sense la generositat dels donants i les seves famílies, però tampoc sense la professionalitat dels professionals sanitaris que fan possible aquest regal d’esperança.

2. 3,7 trasplantaments al dia: l’excel·lència del treball en xarxa

La qualitat assistencial no és només una qüestió de tecnologia, sinó de coordinació i treball en equip. Els hospitals catalans sumen esforços per garantir l’atenció més eficient i segura als pacients que esperen un trasplantament, consolidant Catalunya com a referent mundial en aquesta àrea.

3. Donació i qualitat assistencial

Un sol donant pot salvar fins a 8 vides, però la decisió de donar no ho és tot. La formació contínua dels professionals sanitaris, l’optimització dels protocols de donació i trasplantament i la innovació mèdica són factors essencials per garantir el millor resultat per als pacients.

4. El trasplantament pediàtric: màxima qualitat per als més petits

L’atenció pediàtrica requereix un nivell d’excel·lència encara més alt. A Catalunya, la tècnica de l’split hepàtic i la coordinació entre hospitals han aconseguit reduir el temps d’espera dels infants en llista, demostrant que la qualitat assistencial pot marcar la diferència en la vida dels més petits.

5. Catalunya, referent en trasplantaments gràcies als seus professionals i a la generositat de la seva població

Una taxa de 165 trasplantaments per milió d’habitants ens situa entre els millors del món. Però això no seria possible sense professionals sanitaris altament qualificats, circuits assistencials eficients i una aposta clara per la investigació i la innovació en medicina trasplantadora.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil