Entrevistem als nostres socis i sòcies: Avui a Avui Rafael Lledó, Director gerent del Consorci Sanitari del Maresme

“Hi ha molt bona gent en el camp de la Qualitat, gent convençuda de que tot es pot fer millor”

 

1. Breu ressenya de la trajectòria professional i com a soci de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial

Vaig començar a estudiar medicina perquè m’apassionava la imatge del metge de capçalera, aquell professional proper que acompanya les famílies al llarg de les seves vides. Durant l’últim curs de carrera, vaig descobrir la medicina preventiva i la salut pública, un àmbit que em va conduir cap a la gestió hospitalària. I la qualitat. Després de completar un curs de gestió hospitalària a ESADE i realitzar la tesina sobre qualitat assistencial, vaig començar a treballar com a coordinador de qualitat a l’Hospital Clínic el gener de 1992. Soc soci fundador de la SCQA des dels seus inicis al 1997 i segueixo fins avui.

“Crec important treballar amb una visió global de la persona, no només centrant-se en la malaltia, sinó també en el context i les necessitats globals de cada pacient”

 

2. Quins són els desafiaments més importants als quals s’enfronta el sector salut avui dia, i com veus la gestió de la qualitat assistencial en el Sistema de Salut a Catalunya? En quines àrees hem avançat i quin camí ens queda per recórrer?​

A hores d’ara, hi ha tres grans desafiaments per al sector salut: la manca de professionals i el propòsit de les professions, la innovació en els processos assistencials i la sostenibilitat del sistema de salut. A més, crec important treballar amb una visió global de la persona, no només centrant-se en la malaltia, sinó també en el context i les necessitats globals de cada pacient.

Quant a la situació de la gestió de la qualitat, es un moment de maduresa, després de haver trobat l’espai als 80’s i fer-nos necessaris als 90’s com a disciplina. A hores d’ara no hi ha dubtes respecte a l’existència d’un coneixement consolidat i estès, en el sector, de les eines que li son pròpies i d’una xarxa potent vinculada a les societats científiques d’àmbit català, espanyol i internacional, com es pot comprovar en els continguts de la revista corporativa.

3. En relació a la institució que actualment estàs dirigint, quins son els reptes més importants que teniu al davant i quines les dificultats, especialment des de la perspectiva del què ofereixen en termes de millora de la qualitat assistencial i de valor pels pacients i famílies?

De manera sintètica, quan a reptes: cal potenciar la humanització, revisió sistemàtica del processos, major participació de les persones, més gestió del coneixement, retenir el talent i disposar de sistemes d’informació més robustos i amables. Com a millores, cal seguir treballant per incrementar  l’accessibilitat, l’adequació i la continuïtat assistencial, aspectes de valor pels nostres pacients i famílies.

 

 

“Cal seguir treballant per incrementar  l’accessibilitat, l’adequació i la continuïtat assistencial, aspectes de valor pels nostres pacients i famílies”

“Seguir amb la formació i sensibilització dels professionals”

 

4. Quines iniciatives creus que hauria de promoure la SCQA per ajudar a avançar en la qualitat i la seguretat del pacient  i per què animaries als i les professionals de la salut a associar-se a la SCQA?

Seguir amb la formació i sensibilització dels professionals, fent mes visible el treball a través de les xarxes per a la difusió de la disciplina. Cal “vendre” per  reforçar l’aposta institucional. És una disciplina transversal, creativa i variada, que va més enllà dels criteris racionals i afavoreix la innovació.

Per què animo a pujar al carro de la SCQA?  Per que ofereix una oportunitat única per compartir experiències, aprendre dels altres i millorar conjuntament, essent una oportunitat de creixement professional i personal.

Hi ha molt bona gent en el camp de la Qualitat, gent convençuda de que tot es pot fer millor . Aquest fet, permet compartir el coneixement que neix de la pràctica diària de manera dolça i estimulant.