Entrevistem als nostres socis i sòcies: Avui a Gloria Gálvez, Secretària d’Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya

“Cal escoltar millor i actuar amb les persones, no només per a elles. El futur del sistema sanitari passa per la confiança, la col·laboració i la corresponsabilitat”

1. Ens pots fer una breu ressenya de la teva trajectòria professional i explicar-nos per què ets sòcia de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial i des de fa quant de temps?

La meva trajectòria professional ha estat sempre vinculada a la millora del sistema sanitari, amb un enfocament especial en l’experiència del pacient i la participació ciutadana. Amb formació en gestió sanitària i qualitat assistencial, he treballat en diversos rols dins del Departament de Salut, sempre amb l’objectiu d’impulsar estratègies que situïn el pacient al centre de l’atenció.

Soc membre de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) des de fa anys, ja que comparteixo plenament la seva missió de promoure la qualitat i la seguretat en l’atenció sanitària. Aquesta societat reuneix professionals compromesos amb la innovació i l’excel·lència assistencial, i considero que formar-ne part és una oportunitat per compartir coneixements, experiències i bones pràctiques.

 

“Cal escoltar millor i actuar amb les persones, no només per a elles. El futur del sistema sanitari passa per la confiança, la col·laboració i la corresponsabilitat”

2. Quins són els desafiaments més importants als quals s’enfronta el sector salut avui dia?

  1. La longevitat de la població i la cronicitat, que demanen models d’atenció més integrats, comunitaris i centrats en les necessitats reals de les persones, no només en la malaltia.
  2. La desigualtat en salut, tant territorial com socioeconòmica. El repte és garantir l’equitat en l’accés, la qualitat i els resultats, incorporant les veus de col·lectius vulnerables i poc escoltats.
  3. El benestar dels professionals, que són el motor del sistema. Escoltar-los, cuidar-los i fer-los partícips de la transformació és imprescindible per avançar cap a una sanitat més sostenible.
  4. La incorporació de la veu de la ciutadania de manera estructurada, no com un afegit. Acompanyar el sistema perquè la participació no sigui només consultiva, sinó realment influent en les decisions clíniques, organitzatives i polítiques.
  5. La digitalització amb mirada humanista. Les eines digitals han d’ajudar a millorar l’experiència i l’accessibilitat, no a generar més barreres. Per això cal incorporar la mirada ciutadana en el seu disseny i desplegament.

Tots aquests reptes comparteixen una cosa: cal escoltar millor i actuar amb les persones, no només per a elles. El futur del sistema sanitari passa per la confiança, la col·laboració i la corresponsabilitat

 

3. Quines estratègies s’estan prioritzant en el Departament?

L’implementació del Marc de l’Experiència de Pacient es basa en diverses estratègies clau: l’impuls d’indicadors d’experiència del pacient per avaluar la qualitat assistencial i l’experiència del pacient, la formació dels professionals en escolta activa i comunicació empàtica, i la creació d’espais de participació estructurada per als pacients i les seves famílies. A més, s’està treballant en la integració de la perspectiva del pacient en el disseny de serveis i en la incorporació de tecnologies que facilitin la seva implicació en el procés assistencial.

La participació de la ciutadania. Per assegurar un impacte real, el Departament de Salut ha implementat estructures formals de participació, com ara els consells consultius de pacients i els grups de treball col·laboratius amb professionals i gestors sanitaris. A més, es recullen sistemàticament les opinions dels pacients mitjançant enquestes i entrevistes, i s’incorporen les seves perspectives en la presa de decisions estratègiques.

“Estratègies com: l’impuls als indicadors d’expèriencia per avaluar la qualitat assistencial, implementació d’estructures formals de participació o un programa de decisions compartides de sistema”

La presa de decisions compartides entre professionals i pacients. Hem dissenyat un programa de decisions compartides de Sistema, amb un model comú que puguin fer servir totes aquelles organitzacions que ho desitgin. De moment han mostrat interès el ICO, Hospital Sant Joan de Deu, Hospital Germans Trias, Hospital de Granollers. És un model transversal que implica no només a l’atenció hospitalària, sinó també a la primària. Hem fet formació a la ciutadania mitjançant l’Escola de Salut Catalana que ha tingut molt bona acollida (més de 800 persones ja s’han format). Ara tenim prevista la formació a professionals sanitaris

L’Escola de Salut Catalana desenvolupa programes formatius destinats a empoderar els pacients i ciutadania, proporcionant-los eines i coneixements per gestionar millor la seva salut i participar activament en el sistema sanitari. Això inclou tallers sobre drets i deures, formació en habilitats de comunicació amb professionals i cursos d’educació sanitària per a pacients amb malalties cròniques, formació en violències masclistes o en desinformació en salut.

El Consell de Pacients de Catalunya actua com un espai de diàleg entre els representants de pacients i les institucions sanitàries, contribuint a la definició de polítiques sanitàries mitjançant la seva participació en grups de treball, informes i recomanacions per millorar els serveis sanitaris.

“Cal fer un salt cap a models d’avaluació que combinin resultats clínics, experiència i valors percebuts per la ciutadania”

4. Com veus la gestió de la qualitat assistencial en el Sistema de Salut a Catalunya? En quines àrees hem avançat i quin camí ens queda per recórrer?

A Catalunya hem fet avenços significatius en la consolidació d’una cultura de qualitat, especialment en l’àmbit de la seguretat del pacient, la millora contínua i l’avaluació d’indicadors. Disposem de professionals molt compromesos i d’una xarxa de dispositius assistencials que treballen amb criteris de millora basada en l’evidència i orientada als resultats.

És cert que encara tenim camí per recórrer per avançar cap a una qualitat realment centrada en allò que importa a les persones. Cal incorporar sistemàticament la veu de pacients i professionals en la definició de què és una atenció de qualitat. I cal fer un salt cap a models d’avaluació que combinin resultats clínics, experiència i valors percebuts per la ciutadania.

5. Quines iniciatives creus que hauria de promoure la SCQA per ajudar a avançar en la participació de la ciutadania, la qualitat i la seguretat del pacient?

La SCQA pot tenir un paper clau com a espai de confluència entre el coneixement tècnic i la visió humanista de l’atenció. Propostes que podrien tenir un gran impacte serien:

  • Impulsar la  formació i capacitació en participació ciutadana i experiència del pacient per a professionals i directius.
  • Facilitar espais de codisseny entre professionals i ciutadania per abordar reptes concrets de qualitat i seguretat.
  • Visibilitzar bones pràctiques a través de jornades, publicacions i reconeixements que promoguin l’aprenentatge compartit.
  • Col·laborar amb altres actors institucionals i socials, per tal d’enriquir les estratègies de millora amb una mirada plural.

En definitiva, contribuir a normalitzar la participació com a element estructural de la qualitat assistencial.

6. Per què animaries als i les professionals de la salut a associar-se a la SCQA?

Perquè és una comunitat viva, oberta i transversal que treballa per una sanitat millor. Associar-se a la SCQA és una manera de formar part activa d’un moviment que impulsa la qualitat amb criteri científic, però també amb compromís ètic i vocació de servei públic.

És una oportunitat per aprendre, compartir i innovar amb altres professionals que volen transformar el sistema des de dins, posant el focus en el que realment importa: millorar l’atenció i la vida de les persones.

“La SCQA pot tenir un paper clau com a espai de confluència entre el coneixement tècnic i la visió humanista de l’atenció”

Dra. M Glòria Torras

 

La Dra. M Glòria Torras és llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat de Barcelona, i té l'especialitat de Medicina Preventiva i Salut Pública. També té el Doctorat en Medicina per la Universitat de Barcelona.

Ha completat la seva formació amb un mestratge de Salut Pública per l'Institut de Salut Pública de Catalunya, un mestratge en Direcció d'Institucions Sanitàries per l'Escola de Postgrau Fundació Robert, un postgrau en Lideratge de les Organitzacions de Salut per l'IL3 Institut de Formació Contínua- Universitat de Barcelona, i un postgrau en Direcció i Estratègia d'Innovació per ESADE.

La seva trajectòria professional ha estat vinculada a la Gestió i Qualitat Assistencial i l'Avaluació de serveis, havent treballat en diferents Institucions del sector públic com la Gerència Territorial Metropolitana Sud - Institut Català de la Salut, de Secretària Tècnica a l'Àrea d'Atenció Sanitària - Servei Català de la Salut del Departament de Salut, i la Direcció General Adjunta de l'Institut Català d'Oncologia entre altres.Actualment es Directora de Docència, Recerca i Innovació del Consorci Sanitari d’Alt Penedès i Garraf .

Sòcia de la SCQA, ha format part de la Junta Directiva ocupant diferents càrrecs de vocal, tresorera i vicepresidenta.

 

Dr. Pere Cardona Portela

 

Llicenciat en Medicina i Cirurgia UB 1998.
Professor Associat Universitat Barcelona 2009.
Coordinador Unitat d´ictus i d e la Patologia Neurovascular en Hospital Universitari de Bellvitge i PADEICS
Investigació en diferents assajos clínics de fase aguda del ictus: DAWN, RACECAT, REVASCATA, SELECT-2, MOSTE, LASTE,etc. i estudi de recerca en neuroprotecció cerebral i agregació ex-vivo. Investigador principal en estudis de prevenció secundaria de l´ictus: PRESTIGE AF, NAVIGATE ESUS, AXIOMATIC, LIBREXIA, OCEANICAF, etc..
Membre del Consorci Cat-SCR de recerca en ictus del Pla Director Malaltia Vascular Cerebral i assessor Mapa Sanitari 2025-2030.

 

Dra. Sònia Martínez Carmona

 

Llicenciada en Medicina i Cirurgia: Universitat Autònoma de Barcelona, 1995.
Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària, 1999
Membre del Grup de Dermatologia CAMFiC
Màster en Gestió d´equips i Serveis Sanitaris en l’Atenció Primària GESSAP 2014.
Postgrau en Visió estratègica, habilitats i valors per al lideratge mèdic 2024
Actualment Directora Continuïtat Assistencial a la Gerència d´Atenció Primària i a la Comunitat Delta.

 

Dra. Silvia Copetti

 

Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària
Trajectòria en Gestió d’Equips d’Atenció Primària des del 2005 al setembre 2020 del setembre 2020 al juny 2024 Adjunta assistencial del “ex Servei d’Atenció Primària SAP Baix Llobregat Centre” ICS.
Actualment responsable de l’Àrea de Gestió del coneixement de la nova Gerència d’Atenció Primària i a la Comunitat (GAPiC) Baix Llobregat . ICS ( que engloba la Unitat de Formació continuada, Docència, Recerca i Innovació)
De sempre enfocada cap el mon de la docència i el desenvolupament competencial dels diferents grups professionals. Co lideratge clínic en el projecte STRACK i vinculada activament als següents grups :
Co-coordinadora del Grup d’Estudi la Cefalea a l’Atenció Primària de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària ( CAMFiC)
Membre del Grup PADEICS de Cefalea (recentment constituït) de l’Institut Català de la Salut
Membre del Grup de treball del projecte que definirà el model organitzatiu d’atenció a les persones amb cefalees/migranyes dins el SISCAT ( recentment constituït) del CatSalut
Membre del Grup de Docència Mèdica de la CAMFiC. Membre d’EURACT ( branca docent de la WONCA europea)
Membre del Grup “Grup de Seguiment del Llibre del Residents de Medicina Familiar i Comunitària” del Departament
Membre del Grup d’Abordatge del Tabaquisme a l’atenció Primària de la CAMFiC (GRAPAT)
Metgessa Referent del “Programa Pacient Expert Catalunya” del Departament.
Co-Coordinadora del grup d’Experts per l’elaboració de la Guia i el material educatiu del Programa Pacient Expert Catalunya Migranya Crònica®, actualment en fase de pilotatge.
Co-Coordinadora del grup d’Expert per l’elaboració de la Guia i el material educatiu del Programa Pacient Expert Catalunya® Post Ictus

 

Dra. Esther Catena Ruiz

 

Llicenciatura en Medicina i Cirurgia a la Facultat de Medicina de la Universitat Central de Barcelona (Hospital Clínic i Provincial de Barcelona) al 1994. Formació MIR a l’Hospital Universitari de Bellvitge obtenint l’especialitat en Neurologia Clínica al 2001. Estudis de postgrau realitzats durant el bienni 2001-2003 a la divisió de Ciències de la Salut, departament de Medicina, al programa “Investigació en la fisiopatologia general de la malaltia”, estudis de segon curs especialitzats en “Prevenció, diagnòstic i tractament de l’ictus”. Obtenció del Diploma d’estudis avançats al juliol de 2003 amb el Projecte d’investigació “Ateromatosi i aterotrombosi carotídia, implicació del factor tissular”. Estudis de postgrau en Gestió Clínica Aplicada realitzats durant el 2018-2019 a la Universitat Oberta de Catalunya obtenint el Diploma d'extensió universitària en Bases i Aplicació de la Gestió Clínica per la UOC. Estudis de postgrau en Lean Black Belt Practitioner al 2023. Màster en Gestió Hospitalària i de Serveis Sanitaris, Edició XXVI 2023-2025, a la Universitat de Barcelona.

Activitat assistencial com adjunta del servei de Neurologia de l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès del 2001 al 2020. Cap de Servei de Neurologia del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès-Garraf del 2000 al 2023. Adjunta a la Direcció Mèdica al Consorci Sanitari Alt Penedès-Garraf durant l’any 2023. Directora Mèdica del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès Garraf des de des del desembre del 2023.

A l’àrea de recerca ha participat en 11 projectes d’investigació relacionats amb la fisiopatologia, tractament i prevenció de l’ictus.

 

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil