Entrevistem als nostres socis i sòcies: Avui a Rafael Manzanera López, coordinador de Qualitat Sanitària de MC Mutual

“Amb el temps, és cert que vas veient que qualitat i gestió són elements que estan molt relacionats, però que durant l’evolució professional ​i ​de la gestió doncs veus que s’ha de gestionar i s’ha de fer amb qualitat”

 

Avui entrevistem Rafael Manzanera, metge epidemiòleg i ​​coordinador de qualitat sanitària ​de MC Mutual, que ja des de l’inici de la seva carrera professional va tenir clar que posar el focus en la qualitat era imprescindible.​
Especialista en salut pública i docent a l’UPF i la UVIC, Rafael Manzanera ha estat membre de la junta de SESPAS i  soci molt actiu des dels inicis de SECA i  de SCQA.

1. Qui és Rafael Manzanera i quina és la teva trajectòria professional?

La meva trajectòria s’ha desenvolupat molt en el camp de la gestió​ i una mica menys el camp de l’assistència. Amb el temps, és cert que vas veient que qualitat i gestió són elements que estan molt relacionats, però que durant l’evolució professional ​i ​de la gestió doncs veus que s’ha de gestionar i s’ha de fer amb qualitat.
En acabar la carrera em vaig dedicar a l’assistència durant uns anys, 7 o 8, i immediatament em vaig dedicar més a l’epidemiologia, a la Salut Pública i a la gestió de l’epidemiologia aplicada a la gestió.
Realment vaig a desenvolupar la meva activitat professional a primària y en salut pública a un servei autonòmic, el servei de salut de Navarra com a directiu públic, i a una administració sanitària autonòmica a Catalunya, com a director general.
Finalment, em vaig anar concentrant més en els aspectes de qualitat sanitària i treballo en una mútua col·laboradora amb la Seguretat Social MC MUTUAL com a responsable de qualitat ​s​anitària d’aquesta entitat.

“Que la persona pugui decidir, que la persona pugui compartir aquesta decisió, que mirem el seu benestar, les seves necessitats i això ja avui no és un desig marginal, sinó que forma part de la cultura sanitària”

 

2. Parlem d’atenció centrada en la persona. A dia d’avui, i generalitzant, on creus que està situada la persona que atenem?

Jo crec que sabem molt bé on volem que se situa. No sabem tant on se situa actualment ara. Jo crec que hem guanyat la partida. Els conceptes més americans, més moderns parlen del valor, parlen del triple objectiu i vol dir que és central, que la persona pugui decidir, que la persona  pugui compartir aquesta decisió, que mirem el seu benestar, les seves necessitats i això ja avui no és un desig marginal, sinó que forma part de la cultura sanitària de gestió per valor, de Triple Aim, i lliga molt el protagonisme d’un expert, que és el pacient, amb el protagonisme d’un altre expert, que és el professional.

3. Què t’agradaria que passés en els pròxims anys? I què esperes que passi?

M’agradaria que es fessin realitat aquests principis. Són  principis que segurament es fan molt més realitat en d’altres llocs, a països més de cultura anglosaxona; però que jo crec que països com el nostre, països mediterranis, països  que el sistema Sanitari es basa molt més en la confiança, en una relació d’agència, més confiada, doncs crec que es poden fer realitat també i el que m’agradaria és que es fessin realitat, que trobessin la manera de trobar instruments, de trobar espais, de trobar cultures que facilitessin que això es fes realitat. Crec que passarà? Sí, passarà, segurament una mica més lent del què ens agradaria.

“Als països mediterranis el sistema sanitari es basa molt més en la confiança, en una relació d’agència, més confiada”

4. Què n’esperes del moviment associatiu professional?

El moviment associatiu professional és essencial. Durant uns anys de la meva vida professional vaig estar a SESPAS, Societat Espanyola de Salut Pública i Administració Sanitària i és una experiència inoblidable. D’alguna manera, a Espanya han jugat un paper com de lobby, en sentit positiu de la paraula, on orienten actuacions, investiguen situacions que no són, diríem, tradicionalment universitàries, tradicionalment de serveis sanitaris i que poden servir molt per a això. I m’agradaria molt que les entitats juguessin aquest paper.

El fet que hi siguin l’Hortènsia o el Manel amb la SECA, o amb la Societat Catalana em genera molta confiança. La María Luisa de la Puente, a qui tinc una estima enorme i és una professional de primera línia, doncs tenim aquesta sort… Jo tinc la sort, Diego, que estiguis en aquesta entitat, ja que em tens molt ben informat i sé què és cou i sé que és molt positiu i molt interessant el que s’està fent.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil