Moderadora:

  • Rosa Simón Pérez. Presidenta Societat Catalana de Qualitats Assistencial (SCQA)

Ponents:

  • Ana Sedano Martínez. Directora Gerent de Unión Consorcio Formació (UFC)
  • Nieves Fiel. Subdirectora General de Desenvolupament professional i sistemes d’informació del SERGAS
  • Josune Retegui. Directora de Recursos Humans d’Osakidetza
  • Marcos Hernández Pereña. Subdirector mèdic de l’Hospital General Universitario Gregorio Marañón

L’objectiu d’aquesta taula ha estat debatre i compartir iniciatives de diverses institucions que consideren que els reptes per entendre el futur passen per comprendre les persones per poder atendre-les. En aquest context, s’ha generat un debat enriquidor sobre aspectes en què cal continuar avançant per fer les nostres organitzacions més humanament sostenibles.

Hem recollit reflexions i desafiaments des de diferents perspectives. Una de les idees destacades és que l’aprenentatge continu ha de ser una coresponsabilitat i un compromís compartit entre professionals i institucions.

A les nostres organitzacions, on conviuen diverses generacions, hem de passar de parlar de “diferències generacionals” a parlar de valors, ja que cada persona, en qualsevol etapa de la seva vida, pot tenir prioritats diferents. És important evolucionar des d’una perspectiva centrada exclusivament en el benestar salarial cap a una que també prioritzi el benestar emocional. Això implica orientar les nostres estructures per cobrir les necessitats de les persones i no focalitzar-nos únicament en el salari. Només així podrem crear equips veritablement intergeneracionals i cohesionats.

Per aconseguir-ho, cal adaptar els estils de lideratge als nous temps. Hem de mesurar l’acompliment i les competències no només amb indicadors quantitatius, sinó també amb indicadors qualitatius que reflecteixin el valor que cada professional aporta a l’organització. D’aquesta manera, podrem fomentar la motivació i fidelització dels nostres equips.

Aquesta transformació implica començar a treballar en un canvi cultural que abasti des de les administracions fins als professionals. En aquesta línia, s’ha destacat la importància que les unitats de qualitat treballin de manera estreta amb els departaments de recursos humans per desenvolupar indicadors que mesurin el valor afegit que els professionals aporten a la institució.