La ponència de Mireia Barba sobre l’aprofitament dels aliments inaugura la XVIII Jornada de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial

jornada juny xviii

Un centenar de professionals de la sanitat es van reunir divendres 17 de juny al centre Can Calderón de Viladecans en el marc de la XVIII Jornada de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA). Amb el lema “Menys és més”, els assistents van reflexionar sobre com l’eficiència i la sostenibilitat poden ajudar a millorar la qualitat dels serveis sanitaris. Carles Ruiz, alcalde de Viladecans; Josep Davins, subdirector general d’Ordenació i Qualitat Sanitàries i Farmacèutiques del departament de Salut;

i Andreu Aloy, president de la SCQA, van ser els encarregats d’obrir la jornada, organitzada per la SCQA i l’Hospital de Viladecans.

En la sessió inaugural, Mireia Barba va presentar un projecte solidari anomenat “Espigoladors”. Aquesta iniciativa té per finalitat recuperar la fruita i verdura que es descarta per tal de transformar-la en conserves naturals i artesanals, com ara melmelades, cremes o salses. El projecte s’inspira en la figura de l’espigolador, ofici ancestral, protagonitzat majoritàriament per dones, que consistia en recollir les restes de la collita. Barba ha volgut recuperar aquest nom perquè la tasca que fan els voluntaris del projecte és la mateixa: arrepleguen la fruita i la verdura que productors i venedors descarten, ja sigui per raons estètiques, per excedents de producció o perquè està madura i el consumidor ja no la compra. “Volem recuperar l’activitat, l’ofici i la dignitat dels primers espigoladors. Ara, sovint s’amaguen perquè senten que han perdut l’autoestima i la  dignitat”, va explicar.

Els productes d’“Espigoladors” es comercialitzen amb la marca “Es Imperfect” i compten amb la recomanació de la xef catalana Ada Parellada. Una part de la producció es dóna a entitats socials per tal de proporcionar aliments frescos, sans i nutritius a persones que no en tenen. L’objectiu és evitar el malbaratament d’aliments i  concebre les minves alimentàries com un recurs i no com un residu.

En l’àmbit sanitari, la XVIII Jornada de la SCQA va servir per presentar diferents experiències inspirades en el lema “Menys és més” que s’estan portant a terme en organitzacions com l’Hospital de Viladecans, l’ Institut Català de la Salut, el Consorci Sanitari Integral, el Consorci Sanitari de Terrassa o l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), entre d’altres. En les ponències es va posar de manifest la importància de ser més eficients i resolutius en la pràctica assistencial, racionalitzant proves i recursos en benefici d’un millor model d’atenció als pacients.

Mig centenar de comunicacions

També es van presentar 50 comunicacions distribuïdes en quatre àmbits temàtics: millora de la gestió de les organitzacions, seguretat del pacient, millora de la qualitat en Atenció Primària i millora de la qualitat en Atenció Hospitalària. Entre totes, el premi a la millor comunicació va ser per  “Promoció del right care en un centre d’atenció primària” d’Oscar Garcia, metge de família i col·laborador del Projecte Essencial (AQuAS).

A la taula de cloenda, Montserrat Oliveras, presidenta del comitè organitzador i directora de l’Hospital de Viladecans, va destacar el bon funcionament i excel·lent nivell científic de la jornada. Montserrat Figuerola, gerent territorial de l’I CS a l’Àrea Metropolitana Sud, va agrair la participació i va subratllar  que “l’important dels projectes no és només fer-los, sinó tenir la capacitat de compartir-los en comunitat”.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil