c520b263-b580-4046-8b78-fc77b17609f7_b-300x225El passat 18 de setembre es va celebrar a l’auditori Josep Irla, seu de la Generalitat de Catalunya a Girona, l’acte de presentació de la nova guia Alfabetització per a la salut. Estàndards i recomanacions per als professionals de la salut, elaborada pel Grup d’Alfabetització per a la salut de la Xarxa d’Hospitals i Centres Promotors de la Salut a Catalunya (Xarxa HPH-Catalunya) i que es pot trobar al web de la Xarxa.

A l’acte de presentació de la guia hi van  intervenir la sotsdirectora general de Salut Pública del Departament de Salut, Carme Cabezas; el president de la Xarxa HPH-Catalunya, Manuel Santiñá, i la coordinadora del grup d’alfabetització per a la salut de la Xarxa, Rosa Suñer.

La nova guia s’estructura en 7 capítols, al llarg dels quals es presenta l’estat actual del coneixement en aquest àmbit; revisa els conceptes i definicions relacionades amb l’alfabetització per a la salut (health literacy), les eines per mesurar-la, els estàndards i les pràctiques de comunicació oral i escrita per a la salut, i com poden influir les noves tecnologies de la comunicació i la informació. També es mostren intervencions efectives d’alfabetització per a la salut i programes d’educació per a la salut dirigits a persones amb baixos nivells d’alfabetització per a la salut i la seva efectivitat.

portadaguia_300La publicació, en català i castellà, forma part de la col·lecció de la Càtedra de Promoció de la Salut de la Universitat de Girona, i s’ha editat conjuntament amb Documenta Universitaria, amb el suport de la Xarxa HPH-Catalunya i del Departament de Salut a través de l’Agència Catalana de Salut Pública. Properament es publicarà la versió anglesa.

La Xarxa Catalana d’Hospitals i Centres Promotors de la Salut

La Xarxa HPH-Catalunya està formada per prop de 40 centres sanitaris de Catalunya i té la seva secretaria tècnica a la Càtedra de Promoció de la Salut de la Universitat de Girona. Es va constituir com a associació científica sense ànim de lucre l’any 2008 amb la finalitat de difondre i impulsar el treball en Promoció de la Salut entre els centres sanitaris.

Aquesta Xarxa esta integrada en la Xarxa Internacional d’Hospitals i Serveis Promotors de la Salut que te el suport de la Organització Mundial de la Salut. Pel que fa al Grup d’Alfabetització per a la Salut de la Xarxa, en els últims anys han elaborat treballs per millorar la navegació dels usuaris a diferents centres de salut pública catalana, com ara, l’Hospital de Sant Pau, el Consorci Sanitari de Vic o el Parc Salut Mar Centre Fòrum, entre d’altres. El seu proper projecte, un cop editada la guia, és la formació superior en alfabetització per a la salut, dirigida als professionals que treballen en l’àmbit de la salut.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil