El passat 3 i 4 de novembre, un grup de sòcies i part de la Junta directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) Elisabeth Gonzalez, Gema Muñoz, Gloria Gálvez,  Hortensia Aguado, Maria Luisa de la Puente i Rosa Simon vam assistir i participar, com moderadores i en el Comitè Científic, al 1er Congrés Català de Gestió Clínica i Sanitària, organitzat per la Societat Catalana de Gestió Sanitària.

Sota el lema “Más Valor”, el congrés és va estructurar al voltant de 6 àrees i dues conferències especials. Cada àrea va comptar amb una taula de debat amb un ponent expert en el tema i panelistes que donaven la rèplica, i una taula d’experiències.

Aquest disseny molt encertat, va permetre a les més de 850 persones assistents triar els temes del seu interès i poder participar tant a la taula de debat com a escoltar les experiències presentades.

TAULES DE DEBAT I EXPERIÈNCIES

feu click al títol per a accedir a l’informació de cada taula

blank
Taula 1. L’experiència del pacient com a motor de canvi

Josep Maria Campistol, va explicar el model d’experiència del pacient a l’Hospital Clínic, iniciat l’any 2014. L’any 2019 es va posar en marxa l’espai d’intercanvi d’experiències “ Living lab”, per reflexionar i co-crear solucions amb els pacients, i el següent pas serà la creació d’un observatori d’experiència del pacient per promoure el coneixement al seu entorn.A continuació i moderat el debat per Montse Moharra, van donar la replica David Font, Carlos Molina, Felip Miralles, Georgina Deulofeu i Antoni Tombas.

A la taula d’experiències moderada per Gloria Gálvez, es van presentar tres experiències tecnològiques: els robots assistencials, la prescripció social mitjançant una eina digital i l’ús de la tecnologia per millorar l’experiència en nens amb cardiopaties congènites; i tres assistencials: l’acollida al pacient amb dificultats neurològiques amb un model d’experiència del pacient, la participació ciutadana en el co-disseny de processos assistencials i un model d’experiència del pacient en un gran hospital.

Taula 2. Per un nou marc d’avaluació i contractació de serveis basat en el valor de la salut

Jordi Varela va presentar els resultats dels grups de treball amb propostes operatives del document Per un nou marc d’avaluació i contractació de serveis basat en el valor de la salut” en el que ha col·laborat la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Va destacar la necessitat de que sigui un  model creïble, amb suport de tots els actors del sector, que mostri el camí del valor i de la sostenibilitat, menys burocràcia, basat en la confiança i en la rendició de comptes i no només en el control previ. Moderada la rèplica per Ramon Cunillera i amb els panelistes Gemma Craywinckel, Roser Fernàndez i José Augusto García, es van identificar algunes de les barreres perquè pugui avançar el model: pagament orientat a valor e integració, avançar en els nivells de la meso i macro gestió, activar la Central de Resultats amb independència de gestió, disposar d’un sistema més competitiu, basat en resultats i amb finançament independent, Aquí teniu la presentació i el document.

A la taula d’experiències, moderada per Xavier Bayona es van poder escoltar: el desplegament d’unitats clíniques basades en valor, pagament per resultats per innovació farmacèutica d’alt impacte, atenció al pacient crònic complex, com generar una unitat d’excel·lència en diabetis, l’anàlisi de la factibilitat del pagament per resultats en salut mental a Catalunya i un sistema de mesura d’episodis.

Destaquem la cita de Jordi Varela “Convindria planificar canvis graduals en la contractació de serveis que impliquessin més processos, més mesures de resultats i més transparència”

Taula 3. Competències directives i lideratges professionals basats en l’ètica

Xavier Marcet, ens va deixar missatges molt clars de quines competències són cabdals per exercir un lideratge, suggerint-nos un canvi de paradigma en la concepció del binomi líder/directiu.Liderar és avançar cap a una visió i gestionar la complexitat,el líder ha de trobar un equilibri entre l’ambició i la humilitat i ha de ser un constructor de confiança en l’equip, repartir joc i apoderar, el gran repte és no desmotivar als professionals.La rèplica moderada per Ignasi Riera, va comptar amb Yolanda Lejardi, Maria Jose Ribal i Lorena Molina, que van comentar diverses situacions de gran complexitat que es troben en les seves institucions i l’existència de normes institucionals que son autèntiques barreres pel lideratge i la gestió a curt i mig termini. Aquí teniu lapresentació.

En la taula d’experiències conduïda per Monica Ballester, es van presentar:el lideratge basat en implicació i valors, com tractar la retenció del talent, les expectatives de les noves generacions, el desenvolupament directiu com a palanca de canvi, lideratges orientats a persones, lideratge desenvolupador i l’ètica institucional.

Destaquem la cita de Xavier Marcet “Liderar és servir, no servir-te” “El líder ha de ser un constructor de confiança en l’equip” “El gran repte és no desmotivar als professionals”.

Taula 4. El repte de la transformació digital de les organitzacions

Al debat, Jorge Juan Fernández, va parlar de la transformació digital entesa com a part d’una transformació global en la què s’inclouen canvis no només tecnològics sinó culturals, mediambientals, en maneres de fer i de liderar, fent, entre altres aquesta reflexió: hem de definir cap a on anem i com ho volem fer i treballar en iniciatives que realment aportin valor. A continuació i moderat per Frederic Llordachs, van donar la rèplica Olga Pané, Mireia Sans i Pilar Gonzalez Aquí teniu la presentació.

A la taula d’experiències,moderada per Meritxell Davins,es va destacar el valor que pot aportar a pacients i professionals l’ús de la tecnologia. Des del disseny de centres de comandament a programesque interpreten radiografies, passant per digitalitzacions de mostres d’anatomia patològica, xarxes neuronals, plans de transformació i creació de comunitats digitals de pacients.

Destaquem la cita de Jorge Juan Fernández:“Hemde treballar en iniciatives de transformació digital que realment aportin valor”

Taula 5. La imprescindible integració de serveis per atendre els pacients complexos

Al debat Sarah Reed va explicar com està organitzada l’atenció sanitària i social al Regne Unit, les diferències entre els territoris que la conformen, els camins fets i pendents per dur a terme la reforma, els resultats aconseguits i les lliçons apreses.

En la rèplica, moderada per Aina Plaza, van participar com a panelistes: Oriol Fuertes, Marco Inzitari  i Conxita Barbeta, destacant-les coincidències entre els dos models i els reptes actuals quan a manca de mètodes d’avaluació amb indicadors específics d’efectivitat, les distàncies existents entre salut i serveis socials,específicament aquells que tenen a veure amb els sistemes d’informació que permetin la continuïtat entre els dos sectors . Aquí teniu la presentació.

A la taula d’experiències, vam conèixer com s’està construint la nova Agència d’atenció integrada, quins son els elements clau per a la implementació, les noves tecnologies al domicili, la transformació dels àmbits implicats, les experiències territorials i d’integració social i sanitari.

Destaquem la cita de Sarah Reed: “La fatiga de la integració, potser un efecte secundari perillós de les reformes continues”. “Fins i tot quan el progrés dels canvis son lents, els objectius d’integració segueixen sent dignes”

Taula 6. Les infraestructures dels temps que venen

Patricio Martínez va defensar en la seva ponència com les infraestructures de les organitzacions sanitàries, han de contemplar, a mes de l’estètica i la volumetria tradicionals, les transformacions necessàries per donar resposta als nous requeriments com l’ambulatorització, l’atenció virtual, el treball en equip multidisciplinari, la seguretat, el confort, sense oblidar els requeriments de l’emergència climàtica. Moderat el debat per Manel del Castillo, va estar acompanyat per Marti Ballart, Alba Brugués i Albert de Pineda.

Com experiències i moderat per Maria Luisa de la Puente, vàrem poder veure exemples de com es poden reconstruir espais de forma imaginativa per facilitar el confort e intimitat de pacients o per millorar la informació donada a les consultes, estratègies per disminuir la contaminació ambiental que provoquen els nostre serveis, la metodologia de codisseny amb pacients,  la possibilitat de implantar sensors per conèixer la situació ambiental en temps real i, com estan creixent les infraestructures polivalents més adaptables i flexibles a les necessitats canviants.

Destaquem la cita de Patricio Martínez “Les infraestructures de les organitzacions sanitàries, han de contemplar, a més de la estètica i la volumetria, els requeriments dels nous serveis, sense oblidar l’emergència climàtica”

DOS CONFERÈNCIES ESPECIALS

Els reptes de la societat actual

Va tancar la primera jornada, Genís Roca, arqueòleg i expert en interpretació dels canvis tecnològics amb una reflexió pedagògica, gran positivitat i bon humor. Al crit de “Cal canviar l’enfoc”, va repassar en pocs minuts els últims 50 anys de la transformació digital, fins arribar a la realitat actual, preguntant i responen alhora, si estem disposat a fer les coses d’una altra manera. Va situar el moment actual, compartint exemples en l’entorn salut, al voltant de serveis personalitzats basats en dades i en temps real que ja estan disponibles. La presentació va deixar algunes imatges per recordar. Aquí teniu la presentació

Destaquem la cita de Genis Roca “De no em trobo bé, trucaré al metge, a m’ha trucat el metge i diu que no em trobaré bé”

Aprimar organigrames i promoure equips autogestionats

La Conferència Especial de tancament va anar a càrrec de Pim de Morree, cofundador de Corporate Rebels, un grup de joves entusiastes que al 2016 es van llançar a analitzar les organitzacions més innovadores del planeta amb la missió d’aprendre d’elles i així poder ajudar a evolucionar d’altres, convertint-les en llocs on els treballadors fossin més feliços i alhora més productius. El seu discurs ens va aportar una experiència plena d’entusiasme, per impulsar una transformació a les nostres organitzacions sanitàries, així com per abordar el canvi en petites etapes i de forma progressiva a totes les àrees de la organització. Aquí teniu les presentacions

Destaquem la cita de Pim de Morree “Abordar el canvi en petites etapes i de forma progressiva a totes les àrees de l’organització”. “El mon necessita més rebels” “Fer la feina més divertida”