La transformació digital en salut és un pilar clau per millorar la qualitat assistencial. Tanmateix, encara persisteix la visió de la tecnologia com un mer suport o una eina per optimitzar processos, en lloc de considerar-la una dimensió intrínseca de la qualitat. Si realment volem avançar cap a un model assistencial més efectiu i centrat en el pacient, cal que la tecnologia es vegi com una forma diferent d’entendre la qualitat, ampliant-ne l’abast i alineant-se amb una visió més global i integrada. La proposta de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) de redefinir la qualitat assistencial des d’un enfocament 360 reforça la idea que la digitalització no ha de ser només una qüestió d’eficiència, sinó un canvi estructural en la manera com entenem el valor en salut.

Catalunya al MWC i 4YFN: lideratge en salut digital

La iniciativa Catalonia.Health, que agrupa més de 240 empreses del sector biomèdic i de la salut, ha tingut un paper destacat al 4YFN, presentant avanços en intel·ligència artificial aplicada a l’assistència sanària, wearables, sensors mèdics i realitat virtual. Aquests desenvolupaments busquen optimitzar el diagnòstic, millorar el seguiment de pacients crònics i potenciar l’autonomia del pacient en la gestió de la seva salut.

Per la seva banda, el pavelló Catalonia Health Innovation Ecosystem, coordinat per Biocat i la Fundació TIC Salut Social, ha reunit 16 startups catalanes que estan desenvolupant solucions innovadores en salut digital. La presència d’aquestes empreses al congrés reforça l’aposta de Catalunya per la innovació en salut i la seva capacitat per generar un ecosistema competitiu en aquest àmbit.

Innovacions des del sistema sanitari català

El MWC i el 4YFN han servit d’aparador per a diverses iniciatives que combinen intel·ligència artificial, realitat virtual i anàlisi de dades en l’àmbit de la salut. Entre els projectes més destacats es troba ConVRSelf, un avatar d’intel·ligència artificial basat en entrevista motivacional per fomentar hàbits saludables en pacients amb obesitat. Així mateix, s’han presentat solucions per al seguiment remot de pacients mitjançant IA, com el projecte SESHAT, que millora la monitorització de malalties cròniques.

Altres innovacions inclouen assistents de veu per al seguiment de pacients, sistemes de predicció de malalties cròniques basats en big data i intel·ligència artificial, i l’ús d’IA aplicada a la imatge mèdica com una evolució del programa DigiPatICS, que permet millorar el diagnòstic i la detecció precoç de patologies a partir d’imatges digitalitzades.

A més, el sistema sanitari català avança en la incorporació d’intel·ligència artificial en l’atenció primària. A partir de 2025, els Centres d’Atenció Primària (CAP) utilitzaran IA per transcriure automàticament les converses metge-pacient, amb l’objectiu de disminuir la càrrega administrativa dels professionals i millorar l’experiència assistencial.

La tecnologia com a part essencial de la qualitat assistencial

Els avanços tecnològics presentats al MWC i al 4YFN demostren que la qualitat assistencial ja no es pot mesurar només en termes d’accessibilitat, seguretat o eficiència. La salut digital introdueix noves dimensions en la qualitat, com la personalització de l’atenció, la capacitat de predicció i prevenció de malalties, i la generació de dades en temps real per a la presa de decisions clíniques.

El sistema sanitari català ha d’assumir que la tecnologia no és només una via per fer el mateix de forma més ràpida, sinó una oportunitat per transformar el model assistencial en el seu conjunt. És imprescindible que aquesta transformació s’integri en l’estratègia de qualitat assistencial amb una visió global, on l’experiència del pacient, l’equitat, la interoperabilitat de dades i l’adaptació a noves formes de treball siguin eixos fonamentals.

Desafiaments i oportunitats en la digitalització sanària

Si bé la digitalització del sistema sanitari català avança amb pas ferm, encara queden reptes per abordar. La interoperabilitat dels sistemes, la formació dels professionals en noves tecnologies i la protecció de les dades dels pacients són aspectes clau que requereixen atenció. En aquest sentit, la implementació del Pla de Sistemes de Catalunya i el desenvolupament d’un Historial Electrònic de Salut (HES) únic representen un gran avanç en la integració d’informació clínica i en la millora de la continuïtat assistencial.

El compromís de Catalunya amb la innovació en salut, reflectit en esdeveniments com el MWC i el 4YFN, demostra que la transformació digital és una realitat en constant evolució. La consolidació de l’HES únic facilitarà la interoperabilitat entre centres sanitaris i garantirà un accés més eficient i segur a la informació clínica, la qual cosa repercutirà directament en la qualitat assistencial i l’experiència del pacient.

La salut digital no només facilita l’accés a l’atenció sanària i millora l’eficiència del sistema, sinó que també té un impacte directe en la qualitat assistencial. La incorporació d’intel·ligència artificial, solucions digitals i nous models d’atenció marcaran el futur del sistema sanitari català, amb el pacient al centre de totes les decisions.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil