Maria Luisa de la Puente Martorell, Rosa Suñol Sala i Soledad Romea, sòcies de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial, han participat com a ponents en les Jornades “Adecuación de las decisiones clínicas y sanitarias: dónde estamos, qué hacer”, organitzades per l’Hospital de Sant Pau, amb l’UAB i el Ciber Esp i dirigides pels Drs Xavier Bonfill i Vicente Ortun

Jornades de Reflexió i Debat sobre l’Adequació de les Decisions Clíniques i Sanitàries

Ressenya de les jornades

Els dies 3 y 4 de octubre ha tingut lloc a l’Hospital de Sant Pau les Jornades “Adecuación de las decisiones clínicas y sanitarias: dónde estamos, qué hacer”. Les jornades s’han dirigit als professionals que intenten millorar les decisions clíniques i sanitàries des de les diferents disciplines o activitats com la recerca clínica en serveis de salut, la gestió clínica o sanitària o la qualitat assistencial

Les Jornades han comptat amb experts nacionals i internacionals amb amplia experiència en aquesta camp i el format ha fomentat molt el diàleg i la participació. Se’ls ha demanat la seva opinió sobre les limitacions que existeixen així com les estratègies i instruments que poden superar els reptes de cara al futur.

El programa constava de 5 blocs: 1) que ha donat de si la recerca i la seva aplicació pràctica, 2) Principals reptes per donar una assistència de qualitat, 3) Reptes pendents per millorar l’adequació clínica i 4) Llums i ombres de la gestió sanitària i 5) La gestió clínica, la esperança blanca.

Les 5 taules han estat de gran interès pels professionals que treballem en qualitat assistencial o en gestió sanitària o clínica al debatre temes d’actualitat i poder plasmar on estem i els acords o desacords en els plantejaments futurs per part dels especialistes.

La taula del reptes pendents per donar una assistència de qualitat  va mostrar que no hi ha acord en el concepte de qualitat, que es veu com un aspecte poc operatiu i canviant en el temps. Hi ha mes acord en canvi en la necessitat de decidir quines serien les dimensions prioritàries de la qualitat, on es constata l’experiència del pacient com una de recent entrada. No es coneix quin es l’estat general de la qualitat en el sistema sanitari al conjunt de l’Estat i es recomana que aquest s’analitzi i s’implementin les millores a diferents nivells de gestió: macro, meso i micro. La conferencia del Dr Glasziou va mostrar com un 30% de les activitats que es porten a terme en les institucions sanitàries no son adequades (sigui per manca d’efectivitat, sobretractaments, manca de coordinació,  o burocràcia administrativa entre d’altres) i un 10% no son segures. El debat no va mostrar acord en si hi ha un bon ritme de millora de la qualitat per part de les institucions sanitàries de Catalunya i d’España o aquest es considera insuficient. Si va haver acord en que l’adequació es un concepte inclòs en el de qualitat.

Per concloure aquest dia, la taula de reptes pendents per millorar l’adequació clínica va comptar amb la participació de destacats referents de Catalunya i Espanya que treballen activament en aquest àmbit. A partir de la seva experiència, van abordar l’adequació no només des d’una perspectiva macro, sinó també des de les perspectives meso i micro, oferint una visió integral i profunda sobre els desafiaments actuals i les solucions necessàries per avançar en aquest camp.

A la taula de gestió sanitària, el Dr Freire va fer una conferencia molt interessant sobre com caldria governar els centres sanitaris. Els aspectes mes importants per la bona governança serien la separació entre l’administració i el sistema sanitari i la gestió dels centres amb autonomia de govern i de gestió. Va haver unanimitat de la necessitat de canviar el sistema de pagament, la gestió dels centres que encara es piramidal centrant-lo en la gestió dels processos assistencials orientats al valor de l’atenció, la necessitat de fomentar la ciència de la implementació de millores i la valoració dels costos de les activitats que es fan… reconeixent que tal com anem, la separació entre la clínica i la gestió cada vegada es mes gran. Els canvis han d’anar de baix a dalt i de dalt a baix però actualment el focus principal esta a nivell macro, pactant les polítiques de millora de governança i gestió amb els grups de interès i possibilitant i recolzant les reformes.

La taula de gestió clínica va ser estimulant amb el debat del perquè no s’utilitza la evidencia a nivell clínic amb una conferencia inicial del Dr Garcia Alegria i posterior debat amb experts. J Varela va definir la gestió clínica, com el que passa quan el pacient acudeix a un professional per un problema de salut o signes de possible problema de salut, com el core-business del sistema de salut. A Catalunya hi ha bones experiències de guies com la del codi ictus però ens falten les de moltes situacions clíniques que ens trobem avui en dia com son les comorbiditats en gent gran. Nomes les unitats de gestió clínica podran donar resposta a aquestes noves situacions. Es constata la dificultat de seguir els guies per part dels professionals. Els metges fan millor les activitats de diagnòstic que les de tractament i a vegades no s’acaben de creure que la gestió clínica es possible (amb el greuge que el sistema tampoc els hi demana). Hi ha moltes dificultats per portar la recerca  l’àmbit de l’adequació, no hi ha interès per part dels grups de interès.

En resum, les jornades han estat un èxit, s’ha assolit la participació d’uns 200 participants que han col·laborat en el coneixement i debat de la  situació de l’adequació de les decisions clíniques i sanitàries i la qualitat assistencial en el nostre entorn. S’ha fet pales una vegada mes la necessitat imperiosa que el sistema trobi els mecanismes necessaris per l’ avenç de la gestió clínica i sanitària i, en darrera instància, el valor de l’atenció.

Elisabeth Gonzalez

Direcció de Qualitat Assistencial. Consorci Sanitari de Terrassa CST

Motivació:

Crec que puc aportar el meu coneixement i experiència en Qualitat Assistencial, i la meva motivació per sumar-me al treball que està realitzant la Junta de la SCQA.

Actualment després dels dos anys de treball com a vocal i secretària de la Junta de la SCQA, considero la possibilitat de poder aportar com a vicepresidenta amb la resta de la Junta i estar alineada en funcions i objectius.

La meva aportació dintre de la societat pretén estar orientada a la participació activa pel assoliment del Pla Estratègic i el desenvolupament del nou, així com per contribuir en ajudar a donar respostes a les necessitats en matèria de Qualitat Assistencial pels associats de la societat.

Diego Moya

MC MUTUAL Coordinació de Qualitat Assistencial

Motivació:

Sóc infermer especialitzat en gestió sanitària, i en la implementació de sistemes i models de qualitat assistencial.

La meva experiència en l’àmbit de la qualitat m’han fet desenvolupar habilitats pel lideratge participatiu, per la planificació estratègica, i per la posada en marxa i avaluació de projectes.

Entenc la gestió de la qualitat com un procés dinàmic de lideratge, assessorament i suport, que s’adapten segons les necessitats de l’organització.

El respecte per les persones i les institucions, i la constància en el treball són valors que reconec en el que faig.

Després de dos anys com a vocal de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial voldria optar al càrrec de Secretari de la Societat.

Victòria Sabaté

Referent seguretat del pacient Atenció Primària Metropolitana Nord. Institut Català de la Salut  (ICS). Direcció Atenció Primària Metropolitana Nord (DAP MN) Unitat territorial de Qualitat i Seguretat del pacient DAP MN

Motivació:

M’agradaria formar part de la Junta Directiva de la SCQA per poder aportar la meva experiència i donar a conèixer la qualitat i la seguretat del pacient que es treballa a l’Atenció Primària, tant a nivell intern com en coordinació amb altres àmbits assistencials.

Marta Peña

Directora de Qualitat, Anàlisi i Avaluació en Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla. Tarragona.

Motivació:

Crec fermament que la meva passió per millorar la qualitat assistencial, juntament amb la meva experiència multidisciplinària, poden ser un actiu valuós per a la Societat Catalana de Qualitat Assistencial. Estic totalment compromesa a continuar treballant per promoure l'excel·lència en la prestació dels serveis sanitaris i socials a Catalunya.

Esther Badia

Responsable de Qualitat Atenció Primària DAP MetroNord. Institut Català de la Salut.

Motivació:

Estic interessada en formar part de la Junta directiva de la SCQA per unir-me a grans professionals orientats a millorar els Models d'atenció, aportant la meva experiència a l'Atenció Primària, un àmbit que està en procés de desenvolupament i amb una gran necessitat de ser visible davant de la societat. Hem d'apostar per millorar la gestió del coneixement a l’atenció primària i presentar pràctiques de valor a cadascuna de les jornades i congressos, ja siguin orientats a la millora de la pràctica assistencial, així com a la qualitat i a la seguretat del pacient.

Lídia López

Llicenciada en Medicina i Cirurgia. UB (1999) amb més de 20 anys d'experiència en Gestió Sanitària i Qualitat Assistencial en el sector Hospitalari, Assegurances de Salut i Mútua Laboral. Actualment soc Assessora Mèdica en una mútua laboral, participo activament en 3 projectes com a representant de la SECA i soc secretària de la Secció de Gestió de Processos i Adequació de la Pràctica Clínica de la SECA.

Vaig ser vocal de la Societat Espanyola de Qualitat Assistencial (SECA): 2005-2007.

Motivació

Estic interessada en presentar-me com a vocal de la Societat Catalana de Qualitat Assistencial ja que m’agrada estar al dia de les novetats i experiències en qualitat i gestió assistencial i crec que puc aportar el meu coneixement i experiència a la Societat.

Carme Varó

Departament de qualitat i seguretat del pacient. Referent de l'atenció intermèdia de Qualitat i Seguretat del pacient. Consorci Sanitari de Terrassa

Motivació:

En començar el meu camí professional com a infermera, els llocs de treball han sigut diferents. Des de fa uns anys la meva trajectòria ha estat relacionada amb l'atenció sociosanitària actualment l'atenció intermèdia.  Sempre m'ha motivat treballar en termes de Qualitat i per aquest motiu, actualment formo part de l’equip de Qualitat del Consorci Sanitari de Terrassa com a referent de l’atenció intermèdia.

A l'atenció intermèdia no sempre es promociona la Qualitat assistencial i penso que hi ha camí de millora en l'atenció sanitària als usuaris que atenem.

La meva aportació dintre de la Societat pretén donar visibilitat i potenciar a l'atenció intermèdia en termes de Qualitat.

Alejandra Sánchez

Responsable de l’àrea de Qualitat i seguretat del pacient del Consorci Sanitari de l’Anoia, desenvolupant la meva feina en els diferents línies d’atenció: Hospital d’aguts, Atenció Primària, Salut Mental i Atenció intermèdia.

Motivació

Contribuir amb el desenvolupament de projectes que aportin valor a la sanitat catalana, donar suport al treball que s'ha realitzat des de l'organització i col·laborar amb el desenvolupament de noves iniciatives que ajudin a millorar les organitzacions, des d'un punt de vista pràctic i àgil